آموزش خیاطی آسان

آموزش خیاطی آسان با رویا

آموزش خیاطی آسان

آموزش خیاطی آسان با رویا

۱۳ آبان ۹۸ ، ۱۰:۴۹

آموزش خیاطی با الگوهای آسان

آموزش خیاطی با الگوهای آسان

قبل از اینکه  انسان موفق شود پارچه را جایگزین سایر پوشش ها کند، مجبور بود تا به هر نحوی پوشش را به دور خود بپیچد اما با ورود پارچه تغییری اساسی صورت گرفت. این زمانی بود که علاوه بر کارایی لباس، زیبایی آن و تناسب آن با فرم بدن نیز مطرح شد.

با تغییر شکل در نوع لباس ها و زیبایی شناسی، بشر توقع جدیدی از پوشاک به وجود آورد و هر روز سعی می شد تا لباس ها زیباتر از قبل باشند بنابراین خیاط ها از روش های خاصی استفاده کردند و لباس ها را روی تن شخص تهیه می کردند. برای این کار گاهی از مانکن های چوبی بهره می گرفتند که این کار زمان زیادی را به خود اختصاص می داد. این مشکل، خیاط ها را به فکر انداخت تا روشی بیابند که علاوه بر سهولت، به آن سرعت نیز ببخشند. این جایی بود که استفاده از الگو برای خیاطی رواج پیدا کرد.

یکی از افرادی که استفاده از الگوهای کاغذی برای خیاطی را در دستور کار قرار داد، “باتریک” آمریکایی بود که روش الگوی کاغذی خیاطی را در سال 1836 میلادی ابداع نمود و به مرور زمان الگوی مسطح را جایگزین روش حجمی کرد. این موضوع تحولی عظیمی در تولید پوشاک به حساب می آمد و به طرز شگرفتی خیاطی با الگوهای آسان را جایگزین روش های قدیمی آن کرد.

 

خیاطی با الگو یا خیاطی بدون الگو؟

گاها در میان علاقمندان هنر خیاطی شنیده می شود که روش ها بدون الگو روش هایی سریعتر و بهتر است و نتیجه کار را در مدت زمان کوتاهی به هنرجو نشان می دهد. هرچند این موضوع در رابطه با سرعت بیشتر درست است اما آموزش خیاطی با الگو به طور اصولی دست خیاط را برای ایجاد تنوع لباس ، اندازه های دقیق و فرم بهتر لباس کاملا باز نگه می دارد. خیاطی بدون الگو محدود به نمونه های مختصری از انواع لباس است و برای ایجاد مدل های مختلف و جزییات فراوان لباس مناسب نیست.

بعلاوه باید توجه داشته باشید که آموزش خیاطی بدون الگو برای افرادی که در این حرفه مبتدی هستند پیشنهاد نمی شود. چرا که به دلیل پیاده سازی مستقیم الگو بر روی پارچه، این کار نیازمند دقت بسیار بالا و تبحر در این امر است. نداشتن پیش زمینه استاندارد در رسم الگو و خیاطی با الگو باعث می شود تا کار برای پیاده سازی طرح روی پارچه و ریزه کاری ها بسیار دشوار شود.

در نظر داشته باشید که در آموزش خیاطی با الگو اگر هنرجو یک الگو را خراب کند تنها یک تکه کاغذ از دست داده اما در خیاطی بدون الگو هر گونه اشتباهی موجب خراب شدن پارچه و لباس می شود. با وجود اینکه این روش در مقایسه با آموزش خیاطی با الگو یک گام سریعتر بنظر می رسد اما همیشه مطمئن ترین راه همان رسم الگو و پیاده سازی دو مرحله ایست.

در صورتی که قصد دارید صرفا به کمک منابع مختلف خیاطی با الگوهای آماده برای خودتان لباس بدوزید و یا علاقمند به آموزش خیاطی با الگوی آسان هستید بهتر است یک دوره سایزبندی را آموزش ببینید. اگر تمایلی به گذراندن دوره کامل خیاطی ندارید (که پیشنهاد ما بر خلاف آن است) شرکت در دوره های آموزش خیاطی با الگوی آسان یا دوره های سایزبندی می تواند شما را به شرایط دلخواهتان برساند.

 

آموزش خیاطی با الگوی آسان

ما در آموزشگاه خیاطی هنر مادر تلاش کردیم تا در کنار دوره های کامل و استانداردی که بر اساس سرفصل های سازمان فنی و حرفه ای تنظیم می شود، دوره هایی مانند دوره آموزش خیاطی با الگوی آسان را نیز برای هنرجویان برگزار کنیم. تمرکز این دوره ها بر روی رسم الگوهای پیچیده نیست و سعی شده است تا با جمع آوری الگوهایی که به سادگی قابل ترسیم و دوخت هستند، خیاطی را برای علاقمندان به این هنر ساده تر کنیم.

دوره خیاطی با الگوهای ساده در کنار دوره های کامل خیاطی برگزار می شود و شامل آموزش الگوهای آسان مانند آموزش دوخت پیراهن، دوخت دامن، چند مدل لباس و شلوار با الگوهای آسان است. در این دوره که کوتاه تر از سایر دوره های آموزش خیاطی آموزشگاه هنر مادر است هنرجو دوخت لباس های ساده را به کمک الگوهایی آسان فرا خواهد گرفت و پس از هر جلسه یک لباس با خود به همراه خواهد برد.

برخی از جلسات این دوره آموزشی که مورد استقبال هنرجویان آموزشگاه قرار گرفته است دوخت مانتو عبایی ، پانچو ، تاپ، شلوار ساده، تونیک، چند نمونه دامن و چندین نوع لباس دیگر است که می توانید در مدت کوتاهی رسم الگو و دوخت آن ها را در دوره های آموزش خیاطی با الگوهای ساده فرا بگیرید.

 

نوع لباس پوشیدن از دوران ابتدایی تا به امروز تحولات زیادی داشته است. این روزها لباس تنها یک تن پوش ساده نیست. لباس بخشی از هویت هر فرد است و می تواند تاثیر زیادی در تعاملات اجتماعی داشته باشد. به این ترتیب باید توقع بیشتری از پوشاک و لباس های دوخته شده داشته باشیم. در گذشته خیاطان حرفه ای از مانکن های چوبی برای دوخت لباس کمک می گرفتند. شیوه خیاطی بر تن مانکن مشکلات زیادی داشت و بسیار دشوار بود لذا استفاده از الگوی خیاطی رونق گرفت. نخستین بار در سال ۱۸۳۶ خیاطی با الگو روی سطح صاف جایگزین مانکن های چوبی شد. الگوهای خیاطی کاغذی تحولی بزرگ در صنعت خیاطی دنیا به وجود آورد. این روزها همه کسانی که به نحوی با دوخت و دوز آشنایی دارند از مبتدی تا خیاطان حرفه ای همگی از الگوهای خیاطی استفاده می کنند.

 

مزایای خیاطی با الگو

خیاطی با الگو متداول ترین شیوه خیاطی برای افراد تازه کار، خیاط های خانگی، مادرهای جوان و هنرجویان خیاطی است. رسم الگوی خیاطی دشواری های خود را دارد و نیازمند شرکت در کلاس های آموزشی است. اندازه گیری دقیق در رسم الگوی خیاطی مهم ترین اصل است. پس از اندازه گیری نوبت به ترسیم الگوی اولیه لباس می رسد. انتقال اندازه ها بر روی کاغذ الگو با توجه به فرمول های خاص، تنها راه ترسیم الگوی خیاطی است که می تواند کمی دشوار و خسته کننده باشد. دردسرهای رسم الگوی خیاطی موجب شده تا بسیاری از تازه کارها به روش های خیاطی بدون الگو علاقه نشان دهند. شاید خیاطی بدون الگو ساده تر باشد ولی هرگز در کارگاه های خیاطی و دوخت لباس های فروشگاهی و حتی خانگی جایی ندارد. همراه با ژورنال ناریسه بخشی از مزایای خیاطی با الگو را بررسی می کنیم.

 

۱) سهولت در خیاطی با الگو

خیاطی با الگو ،دوخت و دوز را بسیار ساده کرده است. اگر الگوی لباس به خوبی طراحی شود، در دوخت نهایی هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. از حق نگذریم ترسیم الگوی لباس نیز وقت گیر است و ظرافت های خاص خود را دارد. به سادگی با استفاده از الگوهای آماده لباس می توانید پوشاک خود و فرزندان را در خانه تهیه کنید. این روزها خیاطی بسیار ساده تر از گذشته شده است. الگوی آماده لباس برای افرادی که آشنایی کمتری با اصول ترسیم الگو دارند یک راهکار مناسب است. برای دوخت لباس کافیست پارچه مناسب را انتخاب کرده و آن را روی میز کار و یا سطح مسطح، قرار دهید. اکنون با استفاده از الگوی لباس آماده، قسمت های مختلف را برش بزنید. به همین سادگی می توانید انواع لباس های تابستانی و زمستانی را تهیه کنید.

 

همچنین اگر تولیدی لباس (با هر اندازه ای از کسب و کار) داشته باشید، مسلما میدانید که قدیمی شدن مدل الگوهای قبلی و جایگزین کردن آنها، با الگوهای جدید چقدر میتواند زمان‌بر باشد. از یافت الگوساز جدید گرفته، تا قرارداد و جلسات طراحی و تست و تولید. و یا اگر بخواهید الگویی از بیرون تهیه کنید، فرآیند جستجو و یافتن الگوی خیاطی، استاندارد سازی آن برای تولید انبوه و نزدیک کردن آن به الگویی که مطابق با سلیقه بازار باشد چقدر می‌تواند نیازمند صرف انرژی باشد.

این همان جاییست که ناریسه با ارائه خیاطی الگوهای آماده استاندارد، موجب سهولت در دوخت و دوز برای شما شده است.

۲) سایز بندی مناسب در خیاطی با الگو

در شیوه خیاطی بدون الگو علی‌رغم نیاز به مهارت خیلی بالای خیاطی، نمیتوان به سرعت تعداد زیادی لباس را در سایزهای متفاوت دوخت و آماده کرد. خیاطی با الگو تنها راه برای داشتن لباس با تن خور مناسب است. محل دقیق درزها و جای دوخت، محل اتصال پشت و جلوی لباس، اندازه گیری دقیق حاقه آستین و … همگی روی الگو انجام می شود در این صورت الگوی طراحی شده به خوبی متناسب با فرم بدن است. خیاطی با الگو دقیق تر از خیاطی بدون الگو است و همه ریزه کاری های خیاطی را می توان در آن لحاظ کرد. محل دقیق ساسون، درزها و دوخت ها روی الگو مشخص می شود و به این ترتیب می توان به سادگی محل این دوخت ها را روی پارچه انتقال داد.

۳) صرفه جویی در خیاطی با الگو

خیاطی با الگو یک راه تضمین شده برای دوخت و دوز است که خطر برش نامناسب و از بین رفتن پارچه را به همراه ندارد. در خیاطی بدون الگو معیاری برای سنجش وجود ندارد و تنها در دوخت نهایی می توان متوجه ایراد کار شد. هنگامی که از الگوی آماده لباس برای خیاطی استفاده می کنید، همه اندازه ها استاندارد و کاملا صحیح انتخاب شده اند، لذا امکان برش اشتباه و از بین رفتن پارچه وجود نخواهد داشت. حتی اگر تبحر کافی در زمینه خیاطی ندارید می توانید با استفاده از الگوهای آماده لباس در هزینه خرید و دوخت لباس صرفه جویی کرده و خودتان لباس های شیک و زیبایی را به راحتی بدوزید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۳
رویا محمودی

نظرات  (۱)

https://www.news.ir/category/news/economic/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی